کد مطلب:277146 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

نظر سید امیر علی دانشمند اسلامی هندوستان
شگفت انگیزتر از نظریه اسلام شناس اروپایی، نظریه «سید امیر علی» دانشمند اسلامی هندوستان است.

وی در كتاب «روح اسلام» كه در باره تاریخ تكوین عقاید اسلامی نوشته است، پس از بحث مختصری در مورد چگونگی اعتقاد به «مهدی موعود در اسلام» می نویسد:

«پژوهشگر فیلسوف مَشربِ ادیان، در ملاحظه همانندی میان پندار شیعه و سنّی (در باره مهدی) و ادیان گذشته، دستخوش دشواری نخواهد شد. در میان زرتشتیان، كشتار و ستم بارگی «سلوكیان» سبب پیدایش این عقیده گشت كه یك منجی مبعوث آسمانی به نام «سوسیوس» از خراسان خروج خواهد كرد تا آنان را از اسارت نكبت بار بیگانگان رهایی بخشد.

علل مشابهی موجب زایش اشتیاق سوزانی در میان یهود، هنگام طلوع ستاره «مسیح» گردید. یهودیان هنوز در انتظار «مسیح موعود» خود بسر می برند.

اهل سنّت در اسلام نیز همانند یهود معتقدند كه هنوز مهدی، واپسین منجی بزرگ اسلام، از مادر نزاییده است. ترسایان می گویند: مسیح آمده است و رفته است؛ ولی از نو باز خواهد آمد.

شیعیان اثناعشری به مثابه ترسایان، در انتظار بازگشت و رجعت مهدی زنده غایب اند كه به خاطر استقرار عدل و بهزیستی، قیام خواهد كرد».

سپس همین دانشمند، در باره سبب پیدایش این انتظار همانند، به ریشه یابی پرداخته، و علل اختلاف تفصیلی آن را نزد هریك از ادیان، بر شمرده است و آنگاه می نویسد:



[ صفحه 180]



«شرایط عصری كه در اسلام، عقیده «مهدی موعود» به دو صورت مشخص خود، میان سنّی و شیعه، تكوین یافته است، همان شرایطی است كه در تاریخ ادیان دیگر دیده می شود.

هر زمان كه در اسلام دستها به سوی آسمان برافراشته می شود، همانند لبهای دعاگوی فرزندان اسرائیل و پیروان مسیح، ظهور مبعوث موعود آسمانی را التماس می كنند تا مگر هرچه زودتر، جهان را از رنج و گناه رهایی بخشد». [1] .

و بدین ترتیب پژوهشگرِ فیلسوف مشربِ ادیان «سیّد امیر علی» نیز، در دام حیله های خاورشناسان غربی گرفتار آمده و همانند برخی از خاورشناسان، سبب پیدایش عقیده به ظهور مهدی (علیه السلام) را، پریشانی و آشفتگی اوضاع جهان اسلام دانسته است؛ غافل از این كه عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) یك عقیده اصیل دینی و مذهبی است كه در تمام كتب مذهبی ملل مختلف جهان از آن سخن رفته است و در منابع و مدارك اسلامی، ادلّه آن به حدّی زیاد است كه به قول دانشمند معروف اهل سنّت، مؤلف كتاب «التاج»: اگر كسی ذرّه ای ایمان و اندكی انصاف داشته باشد، هیچ گاه نمی تواند در اصالت احادیث و صحّت عقیده به ظهور مهدی موعود (علیه السلام) تردید نماید.


[1] ديباچه اي بر رهبري، ص 202 و 203.